Kansai Workshop on Global Fashion Business
グローバルファッションビジネス関西ワークショップ

Workshops

1st Workshop: Global Luxury and Fashion Business

12 February 2015, 14:00-18:00
Kyoto University, Faculty of Law and Faculty of Economics East Bldg. 8F #817

Program

14:00-14:15 Introduction, Ben Wubs (Erasmus University, Rotterdam Netherlands) and Pierre-Yves Donzé (Kyoto University)
14:15-14:45 European Department Store's Response to the Fashion Globalization, Rika Fujioka (Kansai University)
14:45-15:15 Seamless Mechatronics for Fashion Creativity and Productivity: Shima Seiki 1962-2012, Eugene Choi (Ritsumeikan University)
15:15-15:45 Dutch Fashion Recruitement & Consultancy Agency presents "House of Denim" as an example of a hub/cluster for the worldwide denim industry, Susanne Vegter (HTNK, Amsterdam)
15:45-16:00 Break
16:00-16:15 Building Competing Fashion Textile Fairs in Europe, 1970 – 2010: Première Vision (Paris) vs. Interstoff (Frankfurt), Ben Wubs (Erasmus University, Rotterdam Netherlands)
16:15-16:45 Emergence of Luxury Market and the Survival of Japanese Traditional Kimono Weaving Industry in the Second Half of the 20th century, Tokomo Hashino (Kobe University)
16:45-17:15 The emergence and the growth of ‘fast fashion watches’, 1960-2010, Pierre-Yves Donzé (Kyoto University)
17:15-18:00 Discussion

2nd Workshop: Fashion Business

2016年3月18日(金)10:00-15:30
関西大学 千里山キャンパス 尚文館
Date: Friday 18th March, 2016
Venue: Shobun-kan, Kansai University

Programme

Session 1(Chair: Pierre-Yves Donzé)

10:00-10:10 Changing Japanese Denim Industry from the Census Data
Rika Fujioka (Kansai University)
10:10-11:10 Competitiveness of the Japanese denim and jeans industry: the cases of Kaihara and Japan Blue, 1970-2015
Ben Wubs (Erasmus University Rotterdam, Netherlands)
11:10-11:55 Processes and Marketing of Innovation in Fashion Retailing
Latchezar Hristov (Audencia Business School, France)
11:55-12:10 Discussant
Takeshi Abe (Kokushikan University)

Session 2 (Chair: Rika Fujioka)

13:30-14:10 Global value chains and fashion accessories: the case of the US watch company Fossil
Pierre-Yves Donzé (Osaka University)
14:10-14:50 Competition and Cooperation in High-Fashion Textile Market: Challenges Facing Japanese Small and Medium-sized Firms
Yasuhiro Ohta (Tokuyama University)

3rd Workshop: Textile Industry and Fashion Business in the 19th and 20th centuries - International Comparison-

7 March 2017
Venue: Kyoto University, Graduate School of Economics, Refresh room (8F)

Program

13:15-13:45 Introduction (Pierre-Yves Donzé, Osaka University) and Ben Wubs, Erasmus University Rotterdam)
13:45-14:30 From Alps to the Global Market: Competitiveness and Capability of Swiss Textile industry in the 19th Century (Takafumi Kurosawa, Kyoto University)
14:30-15:15 Democratization of Silk: Global Connections of Silk Spinning Industry in the 19th Century (Naoko Inoue, Josai University)
15:15-15:30 Break
15:30-16:15 Japan and the Netherlands selling African prints in 1960s: Trading structure, Market formation and the Determinants of Price (Miki Sugiura, Hosei University)
16.15-17.00 Internationalization of Kimono Culture Since the Meiji Period: A Case Study of the Textile Industry and Fashion Business in Kyoto (Keiko Suzuki, Ritsumeikan University)
17:00-17:15 Final discussion

4th Workshop: Consuming Fashion

日時:2019年2月11日(月・祝)10:00-17:00
Date:Monday 11th February 2019
会場:関西大学梅田キャンパス7階701室
Venue:Room 701, Umeda Campus, Kansai University

プログラム

第1部:日本語セッション(チェア:藤岡里圭)
10:00-10:10 解題「Consuming Fashion」
藤岡里圭(関西大学)& ピエール=イヴ・ドンゼ(大阪大学)
10:10-11:00 「リブランディング」―アーノルドパーマーについて―
株式会社レナウン マーケティング部部長 大塚正弘
11:00-11:50 モノの目に見えない価値を引き出す阪急うめだ本店の店づくり
株式会社阪急阪神百貨店 営業政策室 営業政策推進部
ディビジョンマネージャー 中尾宏之
第2部:Session in English (Chair: Pierre-Yves Donzé)
13:00-13:50 Changing distribution and marketing strategies on the Japanese luxury brand market: the case of Chopard Thomas Doebeli, Chopard Japan, General Manager
13:50-14:40 How Japanese Consumers Show Demand in a Top-Down Market: Lessons from the book Ametora W. David Marx, Author of Ametora: How Japan Saved American Style
14:40-15:00 coffee break
15:00-15:50 The transformation of sportswear in a global fashion business: the case of Adidas
Ben Wubs, Erasmus University Rotterdam
15:50-16:40 Linking Lifestyle to Customer Lifetime Value: An Exploratory Study in an Online Fashion Retail Market
Wirawan Dony Dahana, Yukihiro Miwa, Makoto Morisada, Osaka University
16:40-17:00 Closing

5th Workshop:ファッション産業におけるクリエイティビティについて

日時:2020年2月24日(月・祝)13:30-17:40
場所:関西大学梅田キャンパス7階702室
〒530-0014 大阪府大阪市北区鶴野町1番5号
電話:06-4256-6410
http://www.kansai-u.ac.jp/umeda/access/

プログラム

13:30-14:00 解題「ファッション産業におけるクリエイティビティについて」
藤岡里圭(関西大学)&ピエール=イヴ・ドンゼ(大阪大学)
14:00-14:50 「バングラデシュの縫製産業」
片田聡(Dream Bengal Garments Ltd.)
14:50-15:40 「大阪文化服装学院とPOLIMODAの連携について」
森慈郎(大阪文化服装学院)
15:40-16:00 コーヒーブレイク
16:00-16:50 「ブランドDNAの継承」
太田伸之(株式会社MD03代表取締役)
16:50-17:40 「ファッションは終わった 歴史的考察」
成実弘至(京都造形大学)
18:00-20:00 レセプション

6th Workshop:ファッションビジネスにおけるイノベーション

日時:2023年2月23日(木・祝)13:00-17:50
場所:関西大学梅田キャンパス7階701室
〒530-0014 大阪府大阪市北区鶴野町1番5号
電話:06-4256-6410
http://www.kansai-u.ac.jp/umeda/access/

プログラム

第1部:日本語セッション(チェア:藤岡里圭)
13:00-13:10 イントロダクション
藤岡里圭(関西大学)& ピエール=イヴ・ドンゼ(大阪大学)
13:10-14:00 市場環境の変化とアパレル産業の変遷
藤浦修一(繊研新聞社)
14:00-14:50 ファッションの哲学とアソシエーション
井上雅人(武庫川女子大学)
第2部:Session in English (Chair: Pierre-Yves Donzé)
15:00-16:10 Glocalization and Its Discontents: The Evolution of the Industrial Fashion Districts
Emanuela Scarpellini, University of Milan
16:10-17 :00 Challenges and opportunities for the development of a young independent watch brand in Japan
Franck Dardenne, Bell & Ross Japan
17:00-17:50 Fashion Forecasting, Gender and Artificial Intelligence
Ben Wubs, Erasmus University Rotterdam
レセプション
18:00-20:00 レセプション/ Reception